Werkwijze

De jongere is tijdelijk afgesloten van de negatieve invloeden uit zijn/haar thuisomgeving. Hij/zij draait mee in een strak dagritme van werk, sport en andere taken. De jongere leert anderen te vertrouwen, zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen, samen te werken én zelfstandig te functioneren. Onder begeleiding werkt hij/zij aan zijn/haar problemen, gedrag en toekomstperspectief. Hoewel de ouders niet in de buurt zijn, worden ook zij intensief bij het traject betrokken en getraind zodat herhaling wordt voorkomen bij terugkeer naar huis.

Buitenland (Frankrijk)

PEL buitenland biedt jongeren de kans flink het roer om te gooien door deel te nemen aan een intensief project. Ver weg van de huidige woonomgeving werkt de jongere individueel aan zijn/haar problemen, voor uiteindelijk een nieuwe start. De jongere kan op (letterlijke) afstand eens kritisch naar zijn/haar leven kijken en bedenken hoe verder. Hij/zij doet veel nieuwe ervaringen op en zal erachter komen dat hij/zij veel meer kan.

Gedurende vijf maanden zal de jongere in Frankrijk verblijven, waar hij/zij gaat meehelpen binnen een enthousiast familiebedrijf, zoals een boerderij, camping/hotel, manege of atelier.

Voor het vertrek naar Frankrijk vult de jongere een motivatieformulier in met punten waar hij/zij aan wil werken. In Frankrijk is er professionele Nederlandse begeleiding, die de jongere twee maal per week bezoekt. Er is een mogelijkheid om onderwijs te volgen in Frankrijk, dat kan bijvoorbeeld via het Leren Op Afstand (LOA) met een laptop.

Terwijl de jongere in Frankrijk verblijft werkt de PEL-medewerker in Nederland met het gezinssysteem. Terug in Nederland wordt de jongere door de PEL-medewerker begeleid in het uitwerken van zijn toekomstplan.

Doel en beoogd resultaat

Het doel van het PEL project is om nieuwe kansen te creëren doordat de jongere positieve leerervaringen opdoet. Hij/zij vergroot zijn/haar doorzettingsvermogen, zelfcontrole en zelfredzaamheid. De jongere begrijpt de invloed van zijn/haar eigen gedrag op situaties beter en leert dat gedrag te veranderen. 

De jongere krijgt daardoor steeds meer vertrouwen in zijn/haar eigen kunnen en een positiever zelfbeeld. Verder ontwikkelt hij/zij de vaardigheden en motivatie om zijn/haar leven beter in te richten en veilig te kunnen terugkeren in de maatschappij. De jongere heeft weer een doel voor ogen. Daarnaast lukt het de ouders om de juiste steun te bieden, zodat de relatie verbetert.

Gemiddelde duur

6 maanden (PEL Tholen)

5 maanden Frankrijk + 3 maanden nazorg (PEL Frankrijk)

Leeftijd

12 - 16 jaar (PEL Tholen)

16 - 24 jaar (PEL Frankrijk)

Het mooie van afstand nemen is dat het je snel inzicht kan geven

De behandelingen zullen gericht zijn op de ontwikkeling van het kind en aanpak van het systeem om het kind voor een structurele verbetering.